De helft van de klas is reeds klaar met het schrijven van enkele zinnen over onze workshop in het museum voor Midden-Afrika.
PROFICIAT!! Hopelijk zijn de anderen woensdag klaar en kan ik de diavoorstelling en enkele video-filmpjes erbij plaatsen!!!!
Museum Midden-Afrika
De gids legde uit dat de directeur van het museum een brief had gekregen waarin een cassette
zat.
De cassette gingen we dus beluisteren. De dorpschef (die de cassette had gestuurd) zei dat hij
de geruilde voorwerpen graag terug zou hebben.
Tijdens een spelletje hebben we alle voorwerpen gevonden die hij zocht dus gingen we naar
Nianga (een stad in Congo)om de voorwerpen terug te geven. Aangekomen in Nianga hebben we de namen van de voorwerpen overlopen. Mathias, zo heette hij, was zeer blij dat hij alles terughad!
Dit was wat ik leuk vond van de uitstap, maar wat ik het allerleukste vond is dat we Congolese kleren mochten aandoen en dat we op Congolese muziek dansten.
We kregen een sinaasappelsapje. Alle meisjes hadden een hoofddoek om, de jongens droegen een kleurig hemd.
We kregen zogezegd ook les in een Afrikaanse school!
Spijtig moesten we al weg, we waren eigenlijk al een beetje te laat!
We namen afscheid van onze vriend Mathias.
Luna Heusdens
Wat ik, Andries wil onthouden en leuk vond…
Het was leuk om al die dieren te zien staan.
Een paar van die verschillende dieren zijn olifanten,zebra’s,jachtluipaarden,antilopen en…
We hebben een puzzel gemaakt van een levenslijn.
Het was een tijdje zoeken naar de juiste plaat.
Ook was het cool om te zien hoe hoog de zaal was.
Het verhaal over de geesten was leuk.
Zoeken naar de moderne spullen was moeilijker.
Het was niet zo netjes van Leopold II dat hij voorwerpen meenam die niet van
hem waren. Het was vermoeiend om al die trappen op te lopen
hem waren.
We zijn op reis gegaan naar Congo met het vliegtuig en de bus.
De vierde klas ging naar het museum van Tervuren.
De gids vertelde dat Leopold II de baas werd van Congo en dat de mensen moesten werken voor Leopold II of anders werden de mensen van Congo gestraft of misschien wel gedood.
Toen zei de mevrouw dat de directeur van het museum een cassette had gekregen We beluisterden de cassette. Het dorpshoofd wilde enkele voorwerpen terug in Congo hebben.
Maar daarna gaf de mevrouw ons voorwerpen en we moesten ze bij de juiste kleuren zetten en het was voor iedereen gelukt.
Daarna gingen we op reis.
Eerst moesten we bellen en Abdel mocht bellen.
Toen zijn we op het vliegtuig gegaan en daarna op de bus en Ryan mocht de chauffeur zijn.
We waren er eindelijk en dan deed iemand de deur open. Het was Mathias.
We moesten alle voorwerpen teruggeven.
Mathias zei dat we alle moderne voorwerpen mochten halen en het was ons gelukt.
Daarna kregen we een Afrikaanse kleding.
Mathias zette de muziek aan en we moesten allemaal Afrikaans dansen.
We kregen ook fruitsap.
Van Mathias moesten we naar school gaan en daar zijn we Afrikaanse woorden gaan leren.
We bekeken enkele video's
Daarna zijn we terug naar de bus gegaan.
Het was een superleuke dag!!!
De gids vertelde dat Leopold II de baas werd van Congo en dat de mensen moesten werken voor Leopold II of anders werden de mensen van Congo gestraft of misschien wel gedood.
Toen zei de mevrouw dat de directeur van het museum een cassette had gekregen We beluisterden de cassette. Het dorpshoofd wilde enkele voorwerpen terug in Congo hebben.
Maar daarna gaf de mevrouw ons voorwerpen en we moesten ze bij de juiste kleuren zetten en het was voor iedereen gelukt.
Daarna gingen we op reis.
Eerst moesten we bellen en Abdel mocht bellen.
Toen zijn we op het vliegtuig gegaan en daarna op de bus en Ryan mocht de chauffeur zijn.
We waren er eindelijk en dan deed iemand de deur open. Het was Mathias.
We moesten alle voorwerpen teruggeven.
Mathias zei dat we alle moderne voorwerpen mochten halen en het was ons gelukt.
Daarna kregen we een Afrikaanse kleding.
Mathias zette de muziek aan en we moesten allemaal Afrikaans dansen.
We kregen ook fruitsap.
Van Mathias moesten we naar school gaan en daar zijn we Afrikaanse woorden gaan leren.
We bekeken enkele video's
Daarna zijn we terug naar de bus gegaan.
Het was een superleuke dag!!!
Raphaël
Het klein verslagje van wat Emilie leuk vond!
We moesten naar Nianga bellen. Abdel belde en zei in het Congolees. “mbote” betekent “Hallo”. Hij zij ook tegen het dorpshoofd dat we de voorwerpen uit Congo gingen brengen.Toen gingen we naar boven (het vliegtuig) Toen we aankwamen gingen we nog een paar uurtjes in de bus. Vervolgens gingen we in een klein dorpje binnen. Het was erg mooi. We gaven de voorwerpen terug aan het dorpshoofd. Hij heette “Mathias” hij kwam uit Congo. Ieder had zijn voorwerp in zijn of haar hand en als ze hun voorwerp aan Mathias gaven moesten ze zeggen wat het was .
Dan moesten we van al die voorwerpen dezelfde zoeken in het modern. Eindelijk hadden we alles gevonden . Congolese kleren moesten wij aan doen en het was super mooi..
Drankjes kregen we ook. Lekker! Hij zette de muziek aan en we moesten dansen. De bel ging …we gingen naar de Congoléese school, zo leuk die school !!!!.
Grappige brillen hebben we gemaakt.
Op het einde van het bezoek zijn we naar de Congolese school gegaan.
Dat vond ik het leukst!
Matthias leerde ons woordjes in Ningala “Mbote” wilt zeggen “hallo“
“Mbote” na yo wil zeggen “hallo aan jou”.
Vervolgens bekeken we filmpje!
Die filmpjes gingen over de mensen die in “Congo” wonen.
Toen maakten we een grappige bril! Die brilletjes waren tof!
Het was tijd en we moesten weg! Spijtig!
Maar het was een toffe dag! Spijtig konden we niet het hele museum gaan bekijken!
Alik.
Het was een leuke dag!
We zijn met de bus gegaan.
En we kwamen in Congo wat een wonder Wouw!
Er was een man,Mätias. We gingen feesten maar eerst kleren aan doen. Meisjes: lange jurk en een: hoofddoek. Jongens: gekleurd hemd. Wat zalig!
Pruiken, schoenen en allerlei spulletjes.
Klaar! Nu CHAKE!
Gloria.
1 opmerking:
Het was een toffe dag! hé ..
vonden jullie het tof?
Een reactie posten